Сайт братів Капранових
 

Ми часто помиляємося. Втім, як і всі люди. Проте деякі помилки бувають корисними.

Років п’ять тому, коли з півночі тільки-но імпортувати моду обв’язуватися стрічками до Дня Перемоги, ми давали коментар для телебачення і зопалу поплутали ордени та їхні кольори. І хоч це природно для людей далеких від фалеристики, проте помилка залишається помилкою, і нам на неї вказали.

Саме цей випадок змусив зазирнути до статутів Ордена Святого Георгія та його радянського клона – Ордена Слави. Почитайте і ви – довідаєтеся багато цікавого.

Наприклад те, що Орденом Слави, стрічка якого пістрявіє сьогодні на антенах машин, нагороджували за збитий з особистої зброї літак чи захоплений ДОТ, або ж за два танки, підбиті з протитанкової рушниці, чи то за один, підірваний гранатою. Орден отримував також той, хто вогнем особистої зброї знищив 10 солдатів, хто взяв в полон офіцера або, скажімо, захопив прапор військової частини ворога.

Орденська стрічка – це невід’ємна частина ордену. Щоб переконатися у цьому достатньо зазирнути до будь-якого довідника. Мало того, носити її, так само, як і сам знак, мають право виключно особи, які цим самим орденом нагороджені.

– Скільки танків ти підбив? – запитали ми одного зі знайомих, на „Тойоті” якого побачили помаранчево-чорну смугасту стрічку.

– Яких танків? – не зрозумів він.

– Ворожих. А може, ти служив льотчиком і знищив два винищувачі супротивника? Чи то три бомбардувальники? Бо якщо ні, ти не маєш права носити стрічку ордена Слави.

Далі ми довго сперечалися – він переконував, що стрічка є акцією пам’яті про війну. Ми – що шануючи загиблих зовсім не обов’язково профанувати військові нагороди. Не чіпляють же на себе зірку Героя як акцію. А могли б, бо закон не карає за носіння незаслужених нагород.

– Якщо ти хочеш святкувати Перемогу – начепи собі червону стрічку, під колір прапора переможців. Врешті-решт армія-переможець називалася Червона! Не біда, що переможені теж мали червоні прапори і теж були соціалістами, між своїми часто трапляються непорозуміння. Але чому святкування обов’язково має бути пов’язаним з топтанням ногами орденських стрічок?

– А хто їх топче?

Ми, звісно, одразу знайшли поруч машину іще з торішньою стрічкою, брудною, обдертою та вицвілою.

– Оце вшанування, так? А ті стрічки, що будуть валятися попід ногами ближче до 9 травня? Орденська стрічка – це зовсім не те, чим перев’язують подарунки і не те, що дівата вплітають у коси. На повсякденному одязі вона заміює сам орден, який роблять, до речі, зі срібла чи золота. Якби до революції ти отак от нав’язав на себе Георгієвську стрічку, одразу потрапив би до поліції, а то й до суду дійшло б.

– Зачекайте, а як же гвардійські частини? Чи то орденоносні? Вони теж гуртом носили. Хіба не те саме?

– Та ну? А ти хіба гвардієць? Орден Слави, до речі, давали тільки за особисті заслуги. І тільки рядовим та сержантам. Ані військові частини, ані тим більше автомашини „Тойота” цим орденом не нагороджували. У статуті спеціально зазначено.

– Ні, ну це ви перебільшуєте. Всі так роблять. Склалася традиція…

Дивний аргумент. Нас іще у школі вчили, що треба думати власною головою, а не робити „як усі”.

А от щодо традиції... Щодо традиції ми погодилися.

Традиція дійсно склалася, але не зараз. Корені її лежать в тих далеких роках, коли ані нас ані цього нашого приятеля ще на світі не було.

Наш дід, Іван Капранов, воював з липня 1941-го, був тричі поранений, востаннє – на Сапун-горі під Севастополем. За те, що особисто взяв у полон двох офіценів заслужив на медаль „За відвагу”. За штурм Севастополя -  на орден Червоної Зірки. Пізніше йому, як і всім ветеранам, регулярно давали блискучі брязкальця, проте їх за нагороди він не вважав, і навіть за труною звелів нести тільки „справжні” – тобто бойові.

А нещодавно ми довідалися, що маршал Жуков точно таким, як у нашого діда орденом нагородив був свою ППЖ – „похідно-польову жону” – можна тільки здогадуватися, які подвиги вона здійснила і чим заплатила за нагороду.

Що ж до нашого діда, то знаємо точно – за свій орден він заплатив головою, у буквальному сенсі слова. Бо в результаті останнього поранення йому видалили фрагмент черепа, і коли дід їв чи говорив, на скроні зліва було видно, як ходять вгору-вниз сухожилля, а трохи вище під тоненькою шкірою пульсує незахищений мозок.

Нам, дітям, тоді було страшно. А ще страшніше було – ночувати з дідом в одній кімнаті, бо всю ніч він воював: вимагав патронів, командував, лаявся з кимось. І так до останніх днів життя.

Не знаємо, чи відав дід, з ким саме він ділить честь бути кавалером ордена Червоної Зірки. Але цікаво, що наш відомий земляк Павло Глазовий, повернувшись з війни, роздав свої нагороди сусідським дітям і більше про них не згадував (http://vsiknygy.net.ua/review/298/) – може через те, що довідався, кому і за що їх роздавали?

А від діда, до речі, іще зберігся лист до районної влади з проханням хоч трохи збільшити пенсію – бо усі кругом торочать про героїв війни, а отримуючи пенсію у п’ятдесят чотири рублі на себе і дружину, ветерану жити важко. Пенсію дідові не збільшили, проте регулярно вітали з Днем Перемоги, дарували сувеніри та нагороджували черговими ювілейними брязкальцями – зі стрічками і без.

Таке ставлення до ветеранів було загальною практикою. Але чи може воно бути виправдане тим, що „всі так роблять”?

Актор Борис Січкін, той самий Буба Касторський з „Невловимих месників”, у своїй книжці із захватом згадує, як на одному з бенкетів Жуков наказав привести шльондр і кожній навішати на груди орденів та медалей – для солідності. Найбільш цицькатій вчепили Золоту Зірку Героя та Орден Леніна, і п’яний французький генерал просто-таки млів, тицяючись носом у профіль вождя світового пролетаріату.

Так вони святкували Перемогу.

Так закладалися ті самі „традиції”.

От звідки саме родом зневажливе ставлення до бойових нагород та орденських стрічок. От звідки взялася мода в’язати їх на машини та дерева.

Друзі, невже не є очевидним, що все це – звичайнісіньке блюзнірство? Дійсно, жукови, хрущови та брежнєви могли давати один одному Героїв до ювілею. Отак от просто з хвойдиних цицьок – і на свої груди. Але ж вони – нелюди, і це навіть не потребує доказів. А ми з вами?

Ким ми є, коли зневажаємо бойові нагороди?

І не треба розповідати, що підтяжки теж бувають смугастими, і дитячі банти та шарфи. Адже випадкове співпадіння кольорів – це одне, а пов’язування стрічок на машини з метою імітувати орденську стрічку – зовсім інше. Це свідоме приниження військової нагороди.

Звісно, не просто так відродилася раптом жуківська мода профанувати святині. Сьогодні, коли крізь десятиріччя замовчування та фальшування проростає справжня трагічна історія тої війни, сторожові пси „єдино-правильного” погляду на історію хочуть пов’язати нас із собою кров’ю – кров’ю наших дідів. Це давній бандитський прийом – зробити новачка співучасником злочину, щоб він був прив’язаний намертво і навіть думки не мав про повернення у світ порядних людей.

І тому мобілізуються все – паради, нагороди, показова агресія в бік інших учасників війни, зокрема УПА. Усе це ланки одного ланцюга, а точніше, складові ще однієї військової операції, тепер вже інформаційної.

Точно так, як комуністи кулеметами гнали свого часу наших дідів в атаку та прикривалися ними від ворога, путіни-януковичи-табачники тепер підіймають з могил і женуть в ідеологічну атаку вже мертвих, ховаються за їхніми нагородами та братськими могилами. Але тепер ця війна  - проти нас, бо сьогодні народ, пам’ять поколінь, історія кожної української родини є головним їхнім ворогом.

І хоч жоден не годен медалі „За відвагу”, бодай знятої з хвойдиних цицьок, можновладці святкують Перемогу так, неначе самі її здобули. Стріляють салютами, гупають чоботами, роздирають асфальт гусеницями танків. А ми...

А у нас з вами все-таки є тепер вибір.

Або забути про дідів і прадідів, і „як усі”, „за традицією” в пароксизмі святкової істериї в’язати стрічки від зрошених кров’ю орденів на машини, паркани та собачі нашийники.

Або вибачитися.

Вибачитися перед своїми дідами за те, що до влади у країні прийшли покидьки, які не хочуть дати спокій ані мертвим ані живим.

За те, що як і їхні попередники-комуністи, вони не здатні забезпечити гідне життя живим та людське вшанування загиблим.

За те, що в нашій країні знову розпочинають війну, намагаючись довести, що одні вбиті українці є кращими за інших. Довести попри те, що більшість кісток з того часу лежать у братських могилах вперемішку – вороги з друзями, старі з молодими, жінки з чоловіками. Радянська влада традиційно не розбиралася і загортала усіх одним бульдозером – не те, що нелюди-нацисти, які кожного свого солдата клали у окрему труну та ставили хрест.

За війну, що вас на неї кличуть з могил, за спекуляцію на ваших подвигах, за блюзнірство і зневагу до ваших нагород пробачте нас, діди! Пробачте, воїни!

Вічна вам пам’ять і вічний спокій!

P.S.Окремо хочеться звернутися до молоді:

Друзі, помаранчево-чорні стрічки – це не символ футбольного клубу „Шахтар”, хоч кольори і співпадають. Це не символ якоїсь політичної організації – „Партії регіонів” чи „Нашої України”.

Право носити орденську стрічку можна заробити тільки на полі бою. Знайте, що ані Орден Слави, ані Георгієвський хрест у мирні часи не давали, а отже ваші діди та прадіди за цю стрічку платити власною кров’ю. Тому не варто в’язати її на себе. Адже вам не отримати таких нагород – і слава Богу! – тож майте совість і поважайте мертвих!

Бо колись всі ми помремо.

 Правила поведінки на сайті Усі статті  

Брати Капранови
2010-09-08 13:24:45
for Svasti
А ми, до речі, у 2004 році бачили запорукою проти розколу країни помаранчеві кольори Шахтаря та біло-блакитні Динамо (Київ)
Брати Капранови
2010-09-08 13:22:44
for dondass
Ви дуже тонко це зауважили. Другий фронт та європейських партизанів зараз так послідовно замовчують, що скоро історія Другої світової стане виглядати як боксерський поєдинок Сталіна і Гітлера.
Svasti
2010-06-13 12:05:11
но
Тема вже відсохла, звичайно,але продивився текст і щось мені муляє - оця фраза авторів, мабуть: помаранчево-чорні стрічки – це не символ футбольного клубу „Шахтар”, хоч кольори і співпадають. Таки випадково співпало? Ги.
donbass
2010-05-23 13:26:01
перемога єдиної європи....
Яночка якось дивно заохотила всіх до дописів.мені особливо сподобалася фраза "НАША СПІЛЬНА ПЕРЕМОГА, ЄДИНОЇ КРАЇНИ". Оскільки в текстах нашої неперевершеної леді немає згадок про жодну країну окрім України (з колишнім її окрайцем Ростовим), то припускаю, що під "єдиною країною" можна бачити саме Європу не менше, ніж те, про що чомусь всі подумали ("супердержаву" якутів з литовцями, лемків з бурятами чи мордви з киргизами). насправді вас/нас підловили і примусили так думати!..... це було самоочищення Європи від хвороби, а не перемога однієї якоїсь там РФ із "сателітами" (вкл. UA) над іншою імперією.
Брати Капранови
2010-05-21 18:23:02
Яні
А хіба для того, щоб святкувати обов'язково блюзнірствувати? Чому б тоді не поспівати у Страстну П'ятницю? Може ви, пані Яно, і на поминках танцюватимете?
Борис Запоріжжя
2010-05-18 23:11:52
єдіная і нєдєлімая
Яна, Ви досі живете в ЄДИНІЙ і неділимій країні: Середня Азія з Прибалтикою, Сибір з Україною. Ви справді думаєте, що природно існував цей фантом? Але Ви вірите в це. Так же ревносно, як я вірю в самостійність України-Руси, виникнення якої не має відношення до 1991 року. А там де віра - вже немає ніякої логіки. Тож пропоную, Яна, релігійну толерантність одне до одного. В цьому і є суть Дня Примирення. Дякую за увагу!
Яна
2010-05-18 20:09:46
Відповідь
Перемога чужої країни, стрічка чужої країни і лише горе українське. Якщо чесно, то вже остогидно слухати як нашу бідну неньку всі били, гвалтували, нас всі використовували, а ми такі невинні, такі беззахисні. Так в майбутьому Україна - не Росія, але в нас спільне минуле. У Вас, що батьки або діди з бабусями не жили під час війни, вони, що не внесли всій вклад у перемогу. Це була не "перемога чужої країни", це була НАША СПІЛЬНА ПЕРЕМОГА, ЄДИНОЇ КРАЇНИ. Таке питання: Якщо наша країна - це Україна з 1991 року, то чому ми відзначаємо день Соборності, адже цей акт було підписано ЗУНР та УНР ще в 1919 році. Ви до нього тим паче ніякого відношення не маєте.
Борис Запоріжжя
2010-05-17 22:54:14
бантик для Яни
Шановна Яно! А як щодо 7-го листопада? Невже Вас гнітить ностальгія за карнавальними колонами демонстрантів і трибунами? А червоний бант на груди Ви теж би з гордістю наділи? Там теж гинули люди і сподівалися на краще. Але ж символи бувають різні. В Ташкенті є пам`ятник Тамерлану, в Каунасі - Вітовту, в Польщі - Пілсудському. Для них вони герої, але ж ніяк не для нас! Перемога чужої країни, стрічка чужої країни і лише горе українське. Кремль грає на святих почуттях і це огидно. "Україна - не Росія!", як прозрів великий кучма.
donbas
2010-05-17 15:17:28
Яні питаннячко
Яночко!!!! та хіба ж хтось проти символів свята. але де символ і яку свято???? ця стрічка, і про це буде багато в інеті різного, ніколи не була символом для закінчення другої світової.... читайте! новорічна ялинка до 8 травня ні при чому. і з чого радіти? це день пам'яті, але привід випити і постріляти у повітря. звісно, це було велике свято для тих, хто зрозумів у той день, що основні ризики загинути відійшли у мигуле. але або ж то так було. ще була попереду Хіросіма, ще наші західні земляки відстрілювалися від комуністів років з 10, ще були "розборки" з усіма, хто залишався на окупованих територіях. мені так здається, що для тих, хто вижив, справжня війна з того "святкування" тільки починалася. чомусь для всіх європейців це день спокути, а не "празднік". і ще: чомусь всі хочуть поїхати у відпустку до "переможених", а не до "переможців". не скажете, чому? маю свою думку: мабуть, тому, що вони не упивалися всі ці роки горем, а будували світле сьогодення. а як ви думаєте? будьте здорові!!!
Яна
2010-05-17 14:45:00
З гордістю буду носити
В середені квітня мені довелось побувати у Ростові-на-Дону. Я була оголомшена, країна готувалася до 9 травня: плакати, квіти, стрічки, заходи культурно-просвітницького та наукового спрямування. А що відбувалось в нас, навіть, елементарних флажків не було, то як же ми будемо пом'ятати, як ми будемо виховувати дітей, коли для них це стане звичайним днем, коли можна підти та подивитись феерверк. Як що б мені запронували стрічку, я б з гордістю ії носила. У кожного свята є свої символи і відмовлятись від них безглуздо. Таким чином давайте відмовимося від ялинки - як символ радянського часу, від пасхи та яєць - ви ж не жили у часи Іісуса Христа...
donbas
2010-05-16 18:34:14
післямова
звісно, цитуйте, як буде потреба. але дуже прошу, зробіть літери трохи темнішими. дуже важко читати....
Борис Запоріжжя
2010-05-11 22:02:03
Ok
Дякую, Ян! Згоден.
Брати Капранови
2010-05-11 10:31:16
Яну і Борису з Запоріжжя
Повага до батьків - це той фундамент, на якому будується порозуміння дітей (якщо діти вже виросли і не хваляться - а мій батько крутіший за твого). І саме ця повага спонукає нас не в'язати на себе орденські стрічки і не влаштовувати салюти на поминках.
Брати Капранови
2010-05-11 10:26:14
to donbas
Дякуємо за колоритний репортаж. З Вашого дозволу цитуватимемо цю оповідь.
Ян
2010-05-11 00:37:11
Борису
Я не роблю різниці між тим хто воював в лавах Червоної Армії і тих хто боровся на боці УПА. Адже для мене, як і для багатьох інших мешканців Західної України, прекрасно відомі ті причини, які заставили комуністичну Москву влаштувати ідеологічну бойню окроплену кров'ю невинних. По сьогоднішній день, мої знайомі з Москви, Мінську, Архангельську та ін. міст вважають що я мешкаю в місці, де за російську мову, якщо не повішають на дереві, то принаймі поб'ють і пограбують. В моїй родині також були так звані "бандерівці", і я знаю не по книжках, а від своїх близькіх і рідних за що вони боролися. В свій час і опришки зі своїм отаманом Олексою Довбушем і Запорізькі козаки були ворогами і злочинцями. Все це цькування - ідеологічні ігри, які спрямовані відволікати очі від суті справи. Москві не подобається, що хтось сміє іти проти неї от і вирішило зробити УПА звірячий оскал, щоб навіть в думках людей спотворити реальність. Тому і приходиться ловити в очах людей неоднозначний погляд, коли вони дізнаються звідки я родом :) Кожен хто воює за свої переконання і ціль його благородна і чиста заслуговує на повагу своїх нащадків.
donbas
2010-05-11 00:12:55
жовті стрічки....
дякую за цей нарис. був у мене зброєю на 9 травня. щоправда з іншого сайту. пробував пояснити це знайомій публіці. врешті, самі розумієте, не допомогло. найбільш дотепним було те, що молода новостворена пара студентів повідомила, що танків вони не підбивали, але один одного - так! (я його підбила, а він мене підірвав). і "підбили" врешті всіх, особливо коли дали наказ йти колоною на відкриття пам'ятника жертвам ООН-УПА.... сам чув. саме так: ООН, і це чітко прозвучало з усіх динаміків на Дураковці - цетральному майдані Луганська.... Тут підбили всю Україну, і тепер вона добряче припадає на ліву ногу. А стрічки роздавали добровільно (для перехожих) і примусово (в колонах). вистачило усім. площа "майоріла" синіми прапорами, як пояснив мені сусіда по колоні, це з таким прапором брали Рейстаг! а ви думали!
Борис Запоріжжя
2010-05-08 21:58:29
Яну
". Цей день, став святом живих і днем вшанування тих хто загинув, але дарував іншим надію..." Шановний Дописуваче! Якщо в категорію цих людей Ви відносите і воїнів УПА, то ми порозуміємося. Якщо ж це свято для одних, в пику іншим, то Ви самі розумієте, чого варті всі ті слова. На відстані 65-ти років, для неучасників тої війни - це може бути лише День Пам`яті і Примирення. Звісно, якщо це не культ війни, як у Скіфів. Ми говоримо однією мовою?
Ян
2010-05-08 12:18:01
Парад, як демонстрація батога
Для багатьох людей день, коли закінчилася та війна, був і залишається святом, тому що дожили, тому що зуміли дочекатися не зважаючи ні на що. Цей день, став святом живих і днем вшанування тих хто загинув, але дарував іншим надію... Той факт, що "політична еліта" любої країни розглядає перемогу суто як подію, яка тільки закріпляє її панівне становище в суспільстві, призводить до таких помпезних заходів, які ми з року в рік спостерігаємо. Звідси і підміна цінностей, орієнтирів, ідеології. Ще одна перемога, яка прикрасила ярмо ще однією зірочкою. Саме тому, паради не для ветеранів, це паради купки, яка закріпилася на власноруч насипаному Олімпі, і дозволяє "смердам" погрітися в проміннях їхнього сяйва. Це така гра, все як в Древньому Римі, хліба не дають правда, але в видовищах не відмовляють, така собі своєрідна демонстрація сили. Нам це може подобатися, може не подобатися, але правила встановлюють можновладці, яким це просто вигідно. А щодо стрічки Ордену Слави, так це ще однин символ, яким влада гіпнотизує людей. "Бандерлогам" потрібно щось, що буде відволікати їх від суті того, що діється на справді. Тому повністю підтримую все вище сказане в статті, людям треба пояснювати істинне значення Дня Перемоги, а не захоплюватись блюзнірськіми шоу які пропогандують імперію... Суспільство спить, і на це є свої об’єктивні причини, та ті що проснулись, повинні зняти полову з очей іншим.
Брати Капранови
2010-05-07 16:46:17
Яну
Приємно, що Ви вважаєте цей день не святом, а днем пам'яті. Але у нас чомусь у день влаштовують парад і святковий салют.
Брати Капранови
2010-05-07 16:41:11
Борису з Запоріжжя
Вже цілком доведено, що у розв'язанні Другої світової винні Сталін з Гітлером разом. То чому треба святкувати перемогу Сталіна над Гітлером? Якби це дув день пам'яті чи жалоби, це не викликало би питань. Війна була трагедією, а не спортивним змаганням, і тому кричалки "наші перемогли" виглядають блюзнірством.
Ян
2010-05-07 10:12:40
Память
День Перемоги, це вшанування памяті загиблих, день коли ті, що залишились жити, можуть згадати і розповісти молодим про страшні роки війни, щоб зберегти память про ті події. Можливо Вам, пане Борисе, не відомо, але наші предки вшановували дні видатних перемог не тільки святкуванням певного дня, а навіть започаткуванням нового літочислення... Щоб потомки знали, памятали та шанували предків.
Борис Запоріжжя
2010-05-07 09:05:30
чума
"Зі Святом Перемоги!" ріже слух так само, як і "Зі Святом Голодомору!", або "Зі Святом Великої Чуми!". Як може смерть мільйонів людей (передчасна, безглузда) бути Святом? А що будуть робити москвофіли після 10 травня? Яке наступне "Свято"?

Написати братам Капрановим
Тема:
Повідомлення:
Ваша е-пошта:
Прикріпити файл:
 
Книжки
Кобзар 2000 + Нові розділи + Найновіші розділи «Зоряний вуйко» «Нові розділи до Кобзаря 2000» «Закон Братів Капранових»